MEDIAmatics.gr

παρατηρητήριο παιδικών θεαμάτων και ακουσμάτων

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΟΘΟΝΕΣ

Παιδί και οθόνη: Θέτοντας σωστά όρια και κανόνες

Παρακκάτω θα βρείτε δύο ομάδες προτάσεων για να θέσετε όρια και κανόνες στις οθόνες του σπιτιού. Προέρχονται από το saferinternet4kids.gr και από το πρόγραμμα «ΕΥΖΗΝ», δηλαδή από δύο θεσμικές πηγές.

Θέτοντας όρια – προτάσεις από το saferinternet4kid.gr

Yπάρχουν άπειροι τρόποι με τους οποίους τα ψηφιακά μέσα ενσωματώνονται στη ζωή των παιδιών και των γονέων. Παρά το γεγονός ότι γονείς αναφέρουν πώς επωφελούνται στην προσωπική, επαγγελματική και γονική ζωή τους από τα ψηφιακά μέσα, είναι αξιοσημείωτο ότι τόσοι πολλοί σε αυτή τη γενιά γονέων εξακολουθούν να παρακολουθούν αγωνιωδώς το χρόνο που ξοδεύουν στο διαδίκτυο.

Ο «χρόνος στην οθόνη» δεν είναι «καλός» ή «κακός» από μόνος του, αλλά είναι μάλλον συνοπτικός (αν και αρκετά ξεπερασμένος) τρόπος για να μιλάμε για εκατομμύρια διαφορετικούς τρόπους ύπαρξης, αλληλεπίδρασης, δημιουργίας και μάθησης με και μέσω μιας οθόνης.

Δεν συμφωνούν όλοι οι ειδικοί ότι τα ψηφιακά μέσα είναι πάντα επιβλαβή και πρέπει να περιοριστούν ή ότι το να επιτρέπεται παραπάνω ώρα των παιδιών στην οθόνη καθιστά κάποιον «κακό γονέα».

Στην πραγματικότητα, οι έρευνες δείχνουν ότι όταν οι γονείς περιορίζουν τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά τους, εκτίθενται σε λιγότερους κινδύνους, αλλά επίσης χάνουν ευκαιρίες.

Οι γονείς που είναι ανοιχτοί στη βελτίωση των δικών τους ψηφιακών δεξιοτήτων, που δεν επιτρέπουν στον εαυτό τους να φοβούνται την τεχνολογία, είναι σε θέση να στηρίξουν καλύτερα τα παιδιά τους όταν αντιμετωπίσουν (αναπόφευκτα) κάποιο πρόβλημα.

Επίσης, οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν ευκαιρίες να μιλούν και να μοιράζονται με τα παιδιά τους για το τι κάνουν στο διαδίκτυο, να μαθαίνουν ή να αγωνίζονται, αντί να τους λένε απλώς να το «απενεργοποιήσουν».

 

Τι να κάνετε:

  • Συζητήστε με τα παιδιά σας σχετικά με το τι κάνουν στο διαδίκτυο και με ποιον αλληλεπιδρούν.
  • Ζητήστε από τα παιδιά σας να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας οικογενειακής συμφωνίας για την ενασχόληση με το διαδίκτυο.
  • Προσπαθήστε να εστιάσετε περισσότερο στις θετικές χρήσεις των ψηφιακών μέσων (τι μπορούν να κάνουν, τι είναι καλό να κάνουμε) αντί για τις αρνητικές χρήσεις (τι να μην κάνουμε, πότε πρέπει να το απενεργοποιήσετε).
  • Εάν ανησυχείτε για την ώρα της οθόνης, αναρωτηθείτε:
  1. Είναι το παιδί μου σωματικά υγιές και κοιμάται αρκετά;
  2. Το παιδί μου συνδέεται κοινωνικά με την οικογένεια και τους φίλους του εντός ή εκτός διαδικτύου;
  3. Το παιδί μου ασχολείται με τα μαθήματά του και επιτυγχάνει στο σχολείο;
  4. Το παιδί μου επιδιώκει ενδιαφέροντα και χόμπι (σε οποιαδήποτε μορφή);
  5. Το παιδί μου διασκεδάζει και να μαθαίνει μέσα από τη χρήση των ψηφιακών μέσων;

Μόνο όταν οι απαντήσεις σας είναι ως επί το πλείστων “όχι”, πρέπει να εστιάσετε στην αντιμετώπιση της προβληματικής χρήσης του διαδικτύου.

Τονίστε ότι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο, οπότε έχει σημασία ο τρόπος που το χρησιμοποιούμε.

Μοιραστείτε με τα παιδιά σας τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο ως εργαλείο, καθώς επίσης και τα οφέλη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε.

Πηγή στα Ελληνικά: saferinternet4kids.gr
Πηγή στα Αγγλικά: blogs.lse.ac.uk

 

Συμβουλές προς τους γονείς για τoν καλύτερο έλεγχο της ενασχόλησης των παιδιών τους με τις οθόνες των ηλεκτρονικών συσκευών.

Η τηλεόραση εδώ και πολλές δεκαετίες και πιο πρόσφατα τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, καθώς και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν κατακλύσει την καθημερινότητα και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής ενηλίκων και παιδιών. Οι αρνητικές επιδράσεις της υπερβολικής ενασχόλησης με την «οθόνη» αφορούν διάφορες πτυχές της ζωής των παιδιών, τόσο της σωματικής όσο και της ψυχικής του υγείας, όπως το υπερβάλλον βάρος, η χαμηλή σωματική δραστηριότητα, η έλλειψη ύπνου, τα μαθησιακά προβλήματα και η επιθετικότητα. Είναι συνεπώς, εξαιρετικής σημασίας να υπάρχουν κάποια όρια στη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων. Προς αυτή την κατεύθυνση, παρατίθενται μερικές χρήσιμες συμβουλές, για να βοηθηθούν οι γονείς στην καλύτερη διαχείριση του θέματος.

  • Βασικός κανόνας είναι να μην υπάρχει κανένα είδος οθόνης στο υπνοδωμάτιο των παιδιών. Και ενώ για την τηλεόραση ίσως να είναι πιο διαχειρίσιμο, μία λύση για τις υπόλοιπες μικρές ηλεκτρονικές συσκευές μπορεί να είναι το να φορτίζονται κάθε βράδυ, όλες μαζί, σε ξεχωριστό δωμάτιο.
  • Βάσει και των συστάσεων της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιάτρων, ο χρόνος που θα πρέπει ένα παιδί να αφιερώνει μπροστά από μία οθόνη δεν θα πρέπει να ξεπερνάει συνολικά τις δύο ώρες ημερησίως. Ειδικότερα για τα παιδιά κάτω των 2 ετών συστήνεται η μηδενική έκθεση στην τηλεόραση και τις άλλες οθόνες και η εκμετάλλευση του χρόνου για παιχνίδι-φυσική δραστηριότητα και άλλες δημιουργικές ασχολίες. Έχει ενδιαφέρον να αναφερθεί, ότι ο χρόνος που περνάει ένα παιδί σε αυτές τις μικρές ηλικίες στην τηλεόραση, φαίνεται να επηρεάζει την προσοχή που δίνει αργότερα στα μαθήματα στο σχολείο, καθώς έχοντας μάθει στη γρήγορη εναλλαγή εικόνων αδυνατεί να συγκεντρωθεί στο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που απαιτεί η διδασκαλία.
  • Πέρα από την «ποσότητα» της έκθεσης, σημασία έχει και η «ποιότητα». Οι γονείς καλούνται να «εκπαιδεύσουν» τα παιδιά τους ως τηλεθεατές, παρακολουθώντας από κοινού τηλεοπτικά προγράμματα και σχολιάζοντας κριτικά στοιχεία και αξίες που προβάλλονται από αυτά.
  • Οι γονείς θα πρέπει να είναι αυστηροί σε σχέση με θέματα ακατάλληλα για την ηλικία των παιδιών, τα οποία όμως, προβάλλονται κατά κόρον σε διάφορες τηλεοπτικές ζώνες. Η σήμανση των προγραμμάτων ανάλογα με την ηλικία μπορεί να αποδειχτεί ένα χρήσιμο εργαλείο.
  • Σε ότι αφορά τον χρόνο τον οποίο τα παιδιά αφιερώνουν «σερφάροντας» στο διαδίκτυο, το οποίο αδιαμφισβήτητα και είναι απαραίτητο και χρήσιμο εργαλείο, αλλά παράλληλα εγκυμονεί και κινδύνους, συστήνεται καταρχάς η τοποθέτηση του υπολογιστή σε ένα εμφανές σημείο στο σπίτι. Με τον τρόπο αυτό, οι γονείς θα μπορούν να ελέγχουν διακριτικά το χρόνο που περνάει το παιδί τους «σερφάροντας», καθώς και το είδος των ιστοσελίδων τις οποίες επισκέπτεται.
  • Τέλος, σε ότι έχει να κάνει με τον χρόνο που περνάνε καθώς και με τις κινήσεις των παιδιών τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (βλ. facebook, twitter), οι γονείς καλούνται να εξοικειωθούν και οι ίδιοι με αυτά και γιατί όχι να γίνουν ηλεκτρονικοί «φίλοι» με τα παιδιά τους. Επισημαίνεται ότι τα παιδιά που δεν έχουν φτάσει στην εφηβεία δεν θα πρέπει να διατηρούν τέτοιου είδους λογαριασμούς.

Κλείνοντας, πρέπει να επισημανθεί και να γίνει αποδεκτό ότι η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών είναι πια ένα αναγκαίο και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Όμως, το πόσο και πώς θα διαχειριστούμε αυτή τη χρήση καθορίζει και το αν θα «προσλάβουμε» περισσότερο τα θετικά ή τα αρνητικά τους στοιχεία. Όπως και με κάθε θέμα για την εξασφάλιση της ισορροπίας, ισχύει ο κανόνας του «παν μέτρον άριστον», πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την καλύτερη οχύρωση των παιδιών.

Πηγή: Πρόγραμμα ΕΥΖΕΙΝ http://eyzhn.edu.gr/rules-for-childrens-exhibition-on-screen/

LEAVE A RESPONSE

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *